top of page

MOCKOB SELIM PROJECT

Βασισμένο στο διήγημα του Γ. Βιζυηνού «Μοσκώβ Σελήμ»

Βασισμένη στο ομώνυμο και προκλητικό, για την εποχή του, διήγημα του Γ. Βιζυηνού (19ο αι), η παράσταση παρακολουθεί την ιστορία ενός Τούρκου άνδρα, του Μοσκωβ-Σελημ,  που επιχείρησε απεγνωσμένα να αλλάξει  εθνική ταυτότητα, στην αναζήτηση του για αποδοχή και τρυφερότητα, την οποία ποτέ δεν πήρε από τον πατέρα του. Η ζωή του υπήρξε ένα ταξίδι μεταξύ συνόρων στην πολεμοδαρμένη Ανατολή, πότε υποταγμένος και πότε δραπέτης από σχήματα εξουσίας στην οικογένειά του, τον στρατό και την κοινωνία.  Αυτός και η ιστορία του γίνονται ένα χορογραφημένο θέαμα στη σκηνή ενός επικίνδυνου Τζόκερ, ενός αεικίνητου «θηριοδαμαστή» που εκμεταλλεύεται την ασυγκράτητη δίψα του «αγαθού και παράδοξου» Τούρκου για πατρική στοργή και αγάπη και τον κάνει έκθεμα στο περιπλανώμενό του τσίρκο. 

Η παράσταση πρωτοπαρουσιάστηκε σε μια άδεια αίθουσα ορχήστρας στο Ωδείο Αθηνών, τελευταία κατοικία του Γ. Βιζυηνού πριν το Δρομοκαϊτειο,  το 2009 με τον τίτλο «MockobSelimMID-»(v1).   Επανέρχεται το 2010 με τίτλο «Μοσκώβ-Σελήμ»(v2) στην ίδια «γιάφκα» του τζόκερ στο Ωδείο, με πιο έντονα τα στοιχεία του τσίρκου.   Το 2013, με τίτλο “MockobSelimC(Cforcircus)”(v3) γίνεται freak-showδύο «πληγωμένων σκυλιών» εκτεθειμένων στο κοινό που τα λιθοβολεί με περιφρόνηση.  Η χωμάτινη αρένα της εκδοχής του 2013 φιλοξενείται στο πρόγραμμα παραστάσεωντης διεθνούς συνάντησης IETMστην Αθήνα (Ρομάντζο – Bios) και στο θέατρο Βυρσοδεψείο.

«Το UrbanDig Project συναντά…»:  Ομιλίες και Συζητήσεις με ένα ποτήρι κρασί, με αφορμή τον Βιζυηνό ή το κτήριο του Ωδείου Αθηνών, μετά από κάθε παράσταση.  Είσοδος ελεύθερη.  Πρόγραμμα ομιλιών:

-  Έλενα Βόγλη - Θεατρολόγος & εκπρόσωπος Ε.ΚΕ.ΘΕ.Χ. του Υπουργείου Πολιτισμού  «Πρόγραμμα ArtLocus:  Όλος ο τόπος μια σκηνή»

-  Γιάννης Σκοπετέας - Διδάκτωρ σκηνοθεσίας στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Δημήτρης Φιλιππίδης- Καθηγητής στη Σχολή Αρχιτεκτόνων στο Ε.Μ.Π., Δημήτρης Δαμάσκος- Επ.ΚαθηγητήςΚλασ. Αρχαιολογίας - Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, «Για πέντε Διαμερίσματα και ένα μαγαζί: Η αρχιτεκτονική της Αθήνας, η κοινωνία της Αθήνας στις ελληνικές ταινίες»

-Φώτης Ιγνατίου - Πρόεδρος «Τεχνόπολις» & Αντιπρόεδρος του «Πολιτισμικού Οργανισμού» του Δήμου Αθηναίων«Το εργοστάσιο του γκαζιού μετατρέπεται σε εργοστάσιο πολιτισμού της Αθήνας»

- Κίμων Ρηγόπουλος - Ηθοποιός & Συγγραφέας «Μοσκώβ - Σελήμ: λόγω τιμής και λόγω αίματος»

- Αιμιλία Παπαφιλίππου - Εικαστικός «FIXed in flux - Παγιωμένο εν ρευστώ: μια ιστορία για το Ε.Μ.Σ.Τ.»

-Μαριάνθη Κοτέα - Ιστορικός στο τμήμα Κοινωνιολογίας του Παντείου Πανεπιστήμιου«Ρωμηός ή Έλληνας; Από τη Βυζαντινή Αυτοκρατορία στο Ελληνικό Κράτος»

-  Στέλιος Κρασανάκης - Ψυχίατρος, Δραματοθεραπευτής, Σκηνοθέτης & Διευθυντής του Ινστιτούτου Δραματοθεραπείας ΑΙΩΝ «Η τρέλα επί σκηνής»

- Θανάσης Σακελλαριάδης - Επ. καθηγητής Φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Νίκος Σαραφιανός - Καθηγητής φιλόλογος & αρθρογράφος«Η γλώσσα ως μέσο κατασκευής χαρακτήρων στο έργο του Βιζυηνού»

- Δάφνη Βιτάλη - Ιστορικός τέχνης & επιμελήτρια εκθέσεων. Βοηθός Επιμελήτρια στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (Ε.Μ.Σ.Τ.)  «Η έκθεση Διευρυμένες οικολογίες στους υπαίθριους δημόσιους χώρους  που εκτείνονται γύρω από το Ωδείο Αθηνών»

-  Γιώργος Τζιρτζιλάκης - Αρχιτέκτονας & Επιμελητής εκθέσεων.  Επίκουρος Καθηγητής στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων του Πανεπιστημίου της Θεσσαλίας «Φασματολογία Ερειπίου: Το Ωδείο Αθηνών του Γιάννη Δεσποτόπουλου»

-Τάκης Σπετσιώτης - Συγγραφέας, Ποιητής & Σκηνοθέτης «Αναζητώντας στοιχειωμένους χώρους του χθες στη σύγχρονη ανύποπτη πόλη (Αλεξάνδρεια  - Πειραιάς- Αστεροσκοπείο - Κηφισιά - οδός Δώρου και Σατωβριάνδου γωνιά - Ομόνοια)»

-  Μάρω Καρδαμίτση - Αδάμη - Καθηγήτρια Αρχιτεκτονικής στο ΕΜΠ &Υπεύθυνη Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής Μουσείου Μπενάκη«Τη μνήμη προσπαθώ να περισώσω σαν έσχατο δικαίωμα του ‘είναι’ μας: Το Ωδείο Αθηνών και ο Γιάννης Δεσποτόπουλος - Διάλογος με το παρελθόν και το  μέλλον, μέσα από τα Αρχεία Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη»

-  Μαρία Φαφαλιού - Συγγραφέας & Πρόεδρος της ΑΜΚΕ «Καλειδοσκόπιο», «Πρέπει να γράψω την ιστορίαν σου: Καταγραφή μαρτυριών -  έναυσμα για δράσεις κοινωνικής ένταξης»

-  Κατερίνα Δρακοπούλου - Καθηγήτρια Ιστορίας Θεάτρου και Δραματολογίας στο Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Αθηνών «Η Δραματική Σχολή του Ωδείου Αθηνών και οι στόχοιγια τη δημιουργία Εθνικού Θιάσου»

-  Βάλτερ Πούχνερ - Καθηγητής Θεατρολογίας (Πανεπιστήμιο Αθηνών) & Συγγραφέας «Ο Βιζυηνός και το θέατρο»

-  Ομάδα «Αστικό Κενό»«Το μονοπάτι στην πόλη»

-  Πέπη Ρηγοπούλου - Καθηγήτρια Αισθητικής και Επικοινωνίας στο Τμήμα Επικοινωνίας και Μ.Μ.Ε. του Πανεπιστήμιου Αθηνών & Συγγραφέας.«Στου Ψυρρή το δε ταγκό είναι ο χορός του μέλλοντος»

-Δέσποινα Ζευκιλή - Αρχισυντάκτρια του περιοδικού «Αθηνόραμα»& Κριτικός τέχνης

-  Δίκτυο Νομαδική Αρχιτεκτονική «Η πόλη των ξένων»

-  Λυδία Καρρά - Ιδρύτρια και εργάτρια της «Ελληνικής Εταιρείας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού» & Σκηνοθέτης«Μικρός Πολίτης - Πολιτιστικό Περιβάλλον - Μεγάλη Πόλη»

-  Άρης Γαρουφαλής - Διευθυντής του Ωδείου Αθηνών «Ο Γεώργιος Βιζυηνός και το Ωδείο Αθηνών»

-  Μισέλ Φάις - Συγγραφέας & Κριτικός λογοτεχνίας  «Γ. Μ. Βιζυηνός - Αυτοβιογραφία ενός άλλου»

 

Διανομή παράστασης: Τζίνα Θλιβέρη, Δημήτρης Μοθωναίος (v1), Όθωνας Μεταξάς (v2), Γιώργος Φριντζήλας (v3).

Σκηνοθεσία και επιμέλεια κειμένου: Γιώργος Σαχίνης

Χορογραφία: Ειρήνη Αλεξίου

Σκηνικά-κοστούμια: Γιάννης Σκουρλέτης (v1,v2), Δήμητρα Λιάκουρα (v3)

Μουσική: Κώστας Δαλακούρας

Φωτισμοί: Χριστίνα Θανάσουλα

Βίντεο: Ευθύμης Θεοδόσης (v1,v2)

Επικοινωνία: Άρης Ασπρούλης (v1,v2), Κατερίνα Αποστολοπούλου (v3)

Υπεύθυνη παραγωγής: Μαίρη Λογοθέτη (v1,v2), Μαντώ Μελαχροινού και Κώστας Κλίτσας (v3)

Βοηθός Σκηνογράφου: Δήμητρα Λιάκουρα (v1,v2), Κώστας Κλίτσας (v3)

bottom of page